Danish Crowns mærke i skraldespanden
© Greenpeace

Danish Crown har netop meldt ud, at virksomheden indstiller kampagnen for “Klimakontrolleret Gris”. Det sker efter længere tids omfattende kritik af kampagnen og Danish Crowns hjemmelavede mærkningsordning, som har ført til, at samtlige supermarkeder nu har besluttet, at de ikke vil sælge Danish Crowns svinekød med “klimakontrolleret”-mærket.

Greenpeace noterer Danish Crowns beslutning med stor tilfredshed.

Kristine Clement, kampagneleder for landbrug og skov, Greenpeace, Mobil: 5219 1291, udtaler:

“Danish Crown skal have ros for endelig at drage konsekvensen af den omfattende kritik, som vi og mange andre har fremført af deres vildledende klimamærkning af svinekød. Svinekød er og bliver et klimaskadeligt produkt, og vi er naturligvis meget glade for, at forbrugeren ikke længere vil møde denne greenwashing i køledisken”

“Helt fornuftigt er Danish Crown nu gået i tænkeboks, og vi opfordrer på det kraftigste til, at virksomheden vil bruge tiden på at reflektere grundigt over kritikken og deres ansvar som en af Danmarks største forurenere, og hvordan de kan blive en seriøs spiller i den grønne omstilling. Svinekød er ikke et klimavenligt protein, som Danish Crowns direktør, Jais Valeur, så sent som i denne uge har påstået. Klimavenlige proteiner kommer fra planter, og vi har i Danmark en stor opgave foran os i omstillingen til langt mindre kød og flere plantebaserede fødevarer på tallerkenen.”

“Virksomheders greenwashing af klimaskadelige produkter er et stigende problem og en barriere for den nødvendige omstilling af vores forbrugsvaner. Forløbet omkring vores klage over Danish Crown har tydeliggjort, at markedsføringsloven aktuelt slet ikke bliver håndhævet af de ansvarlige myndigheder, når det gælder greenwashing af fødevarer. Vi opfordrer derfor regeringen og det danske Folketing til at få stoppet forskelsbehandlingen af virksomheder og til at opprioritere håndhævelsen af markedsføringsloven. Det mener vi, at politikerne skylder forbrugerne, der gerne vil træffe mere klimabevidste valg uden at blive ført bag lyset.”

Greenpeace har i det sidste år undersøgt Danish Crowns dokumentation for kampagnens påstande, klaget til Forbrugerombudsmanden og haft dialog med alle landets supermarkeder om den vildledende kampagne. Læs mere her.

Kontakt

Kristine Clement, kampagneleder for landbrug og skov, Greenpeace. Mobil: 5219 1291

Baggrund

CEO for Danish Crown, Jais Valeur, udtalte i mandags i Berlingske: “Jeg tror, at grisen bliver et godt bud på et klimavenligt protein.”

Børsen afdækkede i august, hvordan fødevarevirksomheder, der vildleder forbrugerne, slipper billigt sammenlignet med andre virksomheder, fordi klager over dem ikke vurderes efter markedsføringsloven, men efter fødevareinformationsforordningen, hvor den maksimale bødestørrelse er på kun 10.000 kr.